Épület bontásának, újak létrehozásának elszámolása

Kérdés: Van egy budapesti ingatlanunk, amin fejlesztést hajtunk végre. A belvárosi telken lévő épületegyüttes tulajdonképpen két épület: az egyiket teljesen lebontjuk, a helyén és a telek további beépítetlen részén felépítünk két vadonatúj épületet, amiben lakások lesznek, amiket eladunk. A másik régi épületet pedig teljesen felújítjuk. Az egyik generálkivitelező végzi a bontást és a mélyépítést, a másik pedig felépíti a két házat, és felújítja a megmaradó épületet. Az engedélyek rendben vannak, az áfakérdést már tisztáztuk az adószakértőkkel. Számviteli jellegű kérdéseinkre szeretnénk válaszokat kapni:
1. Jó megoldás-e, ha az első fővállalkozó munkáját kettébontjuk? Ami bontás, az azért van, hogy a két épület megépülhessen. Így a bontás ellenértéke beruházás, de nem a telekre, hanem az új épületre, ám csak az egyikre, mert az oda épül, a másik új, az teljesen érintetlen területre. Vagy mehet egybe? Kell ezt bontani vagy sem?
2. Mélyépítés a két teremgarázshoz és a tárolókhoz szükséges. A két teremgarázsnak és valamennyi tárolónak külön helyrajzi száma lesz, külön adtuk el azokat. A mélyépítés tulajdonképpen ezeknek kell. Ha a teljes mélyépítést (vagy valamilyen bontás alapján azt, ami rájuk esik) a két teremgarázsra és a tárolókra számoljuk el, akkor ezek végül igen veszteségesek lesznek, de ez nem egy számviteli szempont.
3. A lebontott épületnek volt egy könyv szerinti értéke. Ezzel mi a teendőnk? Rendkívüli vagy terven felüli értékcsökkenés? Vagy selejtezés és leírás? Szembe lehet-e ezt állítani észszerűen valamivel, valamilyen teljesítménnyel, mivel a bontás valamilyen teljesítmény elérése érdekében szükséges? A két új épület ugyanúgy épül, de az egyiknél először bontani kell, plusz ez a könyv szerinti érték is itt van. Tehát, ha mindent külön veszünk, akkor az egyik új ház aránytalanul drágább lesz, pedig az egész egy projekt. Külön számoljunk, vagy terítsük mindkettőre?
4. Mi legyen a telek értékével? Azt megtanultuk, hogy ingatlan nincs telek nélkül, és azt külön kell nyilvántartani. Jelenleg a két új épület a telek kb. felét foglalja el, és ezekben az épületekben a mi tulajdonunk kb. 15 százalék lesz, minden mást eladunk. Kérdés, hogy ha eladjuk bármelyik lakást, amit mi építtetünk, akkor telket is eladunk vele? Ha igen, akkor mennyit? Milyen arányban számoljunk? Akkor ki kell vezetni a telek könyv szerinti értékéből annyit, és minden eladott lakás esetében ugyanígy. Végül is, ha eladunk minden lakást, kivezetjük, akkor nem igaz az, hogy a telek 100 százalékban a mi tulajdonunk marad. Vagy igaz?
Végül szeretnék általában véve egy szakértői iránymutatást kapni arra, hogy a lakások, a felújított másik épületben lévő irodák, teremgarázsok, tárolók, közös helyiségek stb. esetében a két fővállalkozó számláit, magát a beruházási teljesítményt hogyan próbáljuk szétszedni? Mennyire kell a mérhetetlenül aprólékos műszaki leírásokat figyelembe venni, mennyire lehetünk "nagyoltak"? A maradó ingatlant aktiválni kell, az eladandót kivezetni, de mindenképpen önköltséget kell számolnunk lakásra, irodára, garázsra, tárolóra, közös helyiségekre, mindezt a fentiekben leírtak (bontás, mélyépítés, két új épület) figyelembevételével. Jó lenne ebben egy gyakorlattal rendelkező szakember tanácsa, iránymutatása.
Részlet a válaszából: […] ...kell számításba venni;= eldöntendő, hogy a teremgarázst beállóhelyenként értékesítik, vagy a kérdező cég tulajdonában marad (bérbeadás útján hasznosítja), értékesítés esetén beállóhelyenként kell a bekerülési értéket megállapítani;= a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2020. augusztus 6.

Szívességi használat elszámolása

Kérdés: A kft. a vállalkozás székhelyén végzi tevékenységét, ami általában az ügyvezető saját ingatlana. Ingyenesen bocsátja rendelkezésre a műhelyt, a raktárt, a garázst. Ebben az esetben szívességi használat valósul meg. Számviteli szempontból mi a helyes eljárás? Ingyenes szolgáltatás, vagy egyszerűbb lenne egy minimális értéken kiadni? Az ingatlanon végzett beruházások (pl. ablakcsere, festés) ilyen esetben elszámolhatók, áfájuk visszaigényelhető?
Részlet a válaszából: […] ...használt helyiségek havi használatának piaci értéke X forint, amelyet a kft.-nek nem kell megfizetnie. (A minimális értéken történő bérbeadás az adóellenőrzés részéről vitatható. Ha bérbeadáson gondolkodnak, a bérleti díjnak legalább a fent nevezett...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. október 26.

Irodaház alagsorában gépkocsitároló

Kérdés: Cégünk irodaházat bérel. Az irodaház alagsorában a cég tulajdonában lévő gépkocsikat tárolja. Ezért a tárolóért is bérleti díjat fizet. Ezen bérleti díj áfája visszaigényelhető-e?
Részlet a válaszából: […] ...szerintidetartozik a parkolás fedett, nyitott parkolóban, parkolóházban, garázsban.Azonban nem ide tartozik: a zárható helyiség bérbeadása havi, éves bérleti díjellenében (70.20.12.2), meghatározott parkolóhely – függetlenül attól, milyentárolóhely (pl...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. október 11.

Gépkocsitároló bérleti díjának áfája

Kérdés: Cégünk irodaházat bérel. Az irodaház alagsorában a cég tulajdonában lévő gépkocsikat tárolja. Ezért a tárolóért is bérleti díjat fizet. Ezen bérleti díj áfája visszaigényelhető?
Részlet a válaszából: […] ...szerintidetartozik a parkolás fedett, nyitott parkolóban, parkolóházban, garázsban.Azonban nem ide tartozik: a zárható helyiség bérbeadása havi, éves bérleti díjellenében (70.20.12.2), meghatározott parkoló – függetlenül attól, milyentárolóhely (pl....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. július 19.

Magánszemélytől garázs bérbevétele

Kérdés: Magánszemély a garázsát bérbe kívánja adni a társaságnak. Milyen számviteli bizonylat alapján tudja a társaság a bérleti díjat, a közüzemi díjat költségként elszámolni?
Részlet a válaszából: […] ...magánszemély ingatlan-bérbeadása (a garázsának bérbeadása)a bevétel érdekében rendszeresen, üzletszerűen végzett tevékenységnek minősül,amiből az következik, hogy az Áfa-tv. hatálya alá tartozik. Ha viszont azÁfa-tv. hatálya alá tartozik a magánszemély, akkor...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. szeptember 15.

Adóval számlázott adómentes szolgáltatás

Kérdés: Az irodát a cég egy kft.-től bérli, az ingatlan azonban lakásként van az ingatlan-nyilvántartásba bejegyezve. A bérleti díj havonta (2001 szeptemberétől) 25 százalékos áfával érkezett, melyet a bérbevevő kifizetett, és annak áfatartamát levonásba helyezte. A bérbevevőt mennyire terhelheti ebben az esetben felelősség az eladó által rosszul kiállított számla miatt, mivel az nem tárgyi adómentesen számlázta a bérleti díjat? És a jövőben hogyan kell eljárni? Vissza kell utasítani? Javíttatni kell, vagy nem lehet levonni ennek áfáját? Ha esetleg a bérlő megvenné a lakást, mire kell különösen figyelnie az adásvételnél az adókötelezettség szempontjából?
Részlet a válaszából: […] ...alkalmazásáért. A legegyszerűbb "védekezési mechanizmus" a vevőrészéről az eladó nyilatkoztatása arról, választotta-e bérbeadásitevékenységére az adókötelezettséget, illetve hogy a bérbe vett ingatlanra az adózáslehetősége valóban választható...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. április 28.

Bérbeadás áfája

Kérdés: Cégünk ingatlankezelési tevékenységet is folytat. A lakóépülettel egybeépült, nem lakás célú ingatlanokat (garázs, üzlethelyiség) is bérbe adunk. Ebben az esetben hogyan kell a nem lakás céljára szolgáló ingatlanok áfáját meghatározni?
Részlet a válaszából: […] ...része a garázs és az üzlethelyiség még akkor sem, ha azok műszakilag a lakással egybeépültek. Ennek megfelelően ezek önálló bérbeadása (25 százalékkal) áfaköteles...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2001. december 20.

Bérleti díjból szja-levonás

Kérdés: Kell-e szja-t levonnia a társaságnak a magánszemélytől bérelt ingatlan (garázs) bérleti díjából?
Részlet a válaszából: […] ...Szja-tv. 74. §-ának (1) bekezdése szerint az ingatlan bérbeadásából származó bevétel egésze jövedelem és az adó mértéke 20 százalék. (A termőföld bérbeadásra sajátos rendelkezések érvényesülnek.) Az Szja-tv. 74. §-ának (6) bekezdése szerint – kivéve, ha...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2001. június 14.

Lakóingatlan bérbeadása

Kérdés: A lakóingatlan egy részét iroda és raktározási célra béreli a kft. az áfaalanyi adómentességet választó adóalanytól. Besorolható-e ez a bérbeadás a tárgyi adómentesség alá? Át kell-e minősíteni a bérbe adott helyiségeket a használat, illetve az igénybevétel alapján?
Részlet a válaszából: […] ...de az pl. a tüzelőanyag-tároló, a kazánház, a spájz, a háztartási helyiség.Ez azt jelenti, hogy a szóban forgó esetben elviekben a szoba bérbeadása adómentes, a garázsé adóköteles, az alagsori helyiségé pedig rendeltetésétől függően adómentes vagy...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2001. május 31.