Bevallás ellenőrzése megsemmisült könyvelési anyag esetén

Kérdés: Egy vállalkozás (szállodai szolgáltatás) adott évi könyvelési anyaga megsemmisült. Eredeti állapotában kizárólag a számlatömbben maradó tőpéldányok állnak rendelkezésre. A pénztárgépszalagok, a készpénzes kéziszámlák (a tőpéldányok kivételével), valamint a készpénzes, átutalásos költségszámlák megsemmisültek. A könyvelőprogramból előállított főkönyvi karton és főkönyvi kivonat rendelkezésre áll. A hiányzó bizonylatok pótlása nem történt meg. Kizárólag a főkönyvi kivonat alapján elfogadható-e az iparűzési adó alapjának, az iparűzésiadó-alapot csökkentő tételek összegének a megállapítása (a főkönyv és a bevallás adatai nem egyeznek)? Véleményünk szerint ez esetben a bizonylatmegőrzés szabályainak megsértése miatt mulasztási bírság kiszabásának van helye.
Részlet a válaszából: […] ...Htv. a vállalkozási szintű iparűzésiadó-alap komponenseit meghatározó definíciókban (Htv. 52. §-a 22., 36., 37., és 40. pontjai) az Szt.-t, közelebbről a vonatkozó számviteli kategóriákat leíró rendelkezéseket tekinti mögöttes jogszabálynak.Az Art. 77. §-ának...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2020. január 30.

Szállodai díj számlázása

Kérdés: A szállodában gyakorlat, hogy a foglalást követően előre elkérik a teljes díjat, és erről előlegszámlát állítanak ki, a vendég távozásakor pedig kiállítják a végszámlát. Ez dupla adminisztrációt jelent. Mivel a végszámla és az előlegszámla összege jellemzően azonos, gyakran előfordul, hogy nem készül végszámla. A hiba többletmunkával korrigálható. A Számviteli Levelek 325. számában megjelent 6657. kérdésre adott válaszuk alapján felmerült a kérdés, a webáruház-számlázáshoz hasonlóan nem lehetne a szállodáknál is kihagyni az előlegszámlát? Ha akár hónapokra, akár egy évre előre is ki lehet számlázni a bérleti díjat, miért nem lehetne néhány nappal, esetleg néhány héttel előre kiszámlázni a szállodai díjat is? Megoldást jelenthetne az is, ha nem előleget kérnének, hanem arra kérnék a vevőt, hogy szíveskedjen a szállodai díjat előre átutalni?
Részlet a válaszából: […] ...elszámolás technikáját az időbeli elhatárolások intézménye biztosítja. Termékértékesítés esetén nincs időbeli elhatárolás.Webáruház számlázására vonatkozóan a hivatkozott válaszban leírtakat azért tartottuk megfelelőnek, mert a fizetés...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2017. augusztus 17.

Telefonszolgáltatás mint közvetített szolgáltatás

Kérdés: Szállodai szolgáltatást nyújtunk. Járulékos szolgáltatásként telefon-, fax-, internetszolgáltatást biztosítunk vendégeink részére, többek között. Ezeket közvetített szolgáltatásként számlázzuk ki. Könyvvizsgálónk azonban ezt megkifogásolta azzal, hogy a tevékenységi körünkben nem szerepelt ilyen szolgáltatás. Szerintünk, mivel mi nem végezhetünk telefonszolgáltatást, attól az még lehet közvetített szolgáltatás. Kinek van igaza?
Részlet a válaszából: […] A közvetített szolgáltatás értelmező rendelkezését az Szt.3. §-a (4) bekezdésének 1. pontja tartalmazza. Ezen értelmezés alapján atelefon-, fax-, internetszolgáltatást akkor lehet közvetített szolgáltatáskénttovábbszámlázni, ha a tényleges szolgáltató számlájában...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. július 16.

Minibárból történő értékesítés

Kérdés: A szálloda a vendégek szobájában ún. minibár elhelyezésével is emeli a vendéglátás színvonalát, ahonnan a vendég önkiszolgálja magát. A feltöltött hűtőszekrényekben – többek között – szeszes ital is van a választékban. A minibár szolgáltatásnak vagy italértékesítésnek tekintendő?
Részlet a válaszából: […] ...a szállodai szolgáltatás ára (a szobaár) a minibár használatát, a minibárban lévő áruk, szeszes italok ellenértékét nem foglalja magában, így az, hogy a vendégeknek minibár áll a rendelkezésére, nem tekinthető szolgáltatásnak. (Ha szolgáltatásnak tekintenénk,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. szeptember 30.