Év végén úton lévő készletek értékelése

Kérdés: Társaságunk Kínából szerez be árukat. Számviteli politikánkban éltünk az Szt. 60. §-a (5a) bekezdésében foglaltakkal, és az Áfa-tv. szerinti (vámoláshoz használt) árfolyammal rögzítjük a kínai áruszámlákat a könyveinkben. Kérdésünk az év végi úton lévő készletekhez kapcsolódik. A hajóval történő szállítás hosszú ideje miatt év végén nagyon sok az úton lévő készletünk. Az áru hajókorláton történő átemelésétől kezdve miénk a kárveszély. A novemberben-decemberben hajóra rakott áruk mind úton lévő készletnek minősülnek, mert a vámolásukra és a társaságunkhoz történő tényleges beérkezésükre csak a következő év januárjában-februárjában kerül sor. Az úton lévő készleteket a kínai partner számlája alapján az adott év december 31-i árfolyamán értékeltük, de most felmerült a kérdés, hogy talán ezeket is a vámoláshoz használt (a következő januári-februári) árfolyammal kellene forintosítani. Melyik árfolyamot kell használni az úton lévő készletek értékeléséhez? Ezenkívül mi az úton lévő készleteket olyan értéken mutatjuk ki a könyvekben, ami már tartalmazza a vámot, a szállítási költséget, a vámkezelési díjakat stb., tehát minden járulékos költséget is. Helyes ez a kimutatás?
Részlet a válaszából: […] ...akkor kell a készletértéket növelni, amikor a teljesítés megtörtént (a szállítás – mint szolgáltatás – befejezésekor). Ha a fuvarozó számlája devizaértéket tartalmaz, a mérlegfordulónapi értékeléskor a devizakötelezettséget kell – a fentiek szerint...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2021. december 16.

Importált termék árfolyama

Kérdés: Cégünk terméket importál Kínából. A vámkezelés Magyarországon történik. Helyesen járunk-e el, ha az USD-ben kiállított számla forintértékét a vámhatározat dátumával határozzuk meg (a számviteli politikában meghatározott árfolyamon)? Ha például Szlovéniában vámkezelik, akkor a fuvarparitásnak megfelelő árfolyamot kell alkalmazni? Pl. CIF- vagy CFR-paritás esetén azzal a dátummal könyvelem (teljesítés napja), amikor a hajóból kirakodnak (amikor az áru áthalad a hajókorlát fölött)?
Részlet a válaszából: […] A termékimport bekerülési (beszerzési) értéke meghatározására is az Szt. előírásait kell alkalmazni. A termékimport jellemzően külfölditől történő beszerzést jelent, amelyet a külföldivel kötött adásvételi szerződés támaszt alá. Ennek a külföldivel kötött...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2018. december 13.

A vevő raktárába történő szállítás költségei

Kérdés: Gabonakereskedelemmel foglalkozunk, és az esetek egy részében az eladó telephelyéről az áru nem kerül a saját raktárba, hanem rögtön a vevő raktárába, vagy a dunai kikötőbe szállítjuk. Ebben az esetben milyen járulékos költségek képezik az eladott áruk bekerülési értékét az ellenértéken kívül?
Részlet a válaszából: […] ...az eladó telephelyén végzett gépkocsira rakodás költségei,– az eladó telephelye és a vevő telephelye, illetve a dunai kikötő közötti fuvarozás költségei,– a vevő telephelyén a lerakodás, illetve a gépkocsiról közvetlenül a hajóba rakodás költségei,–...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. május 8.

Külföldön teljesített szolgáltatás

Kérdés: A külföldön teljesített szolgáltatás Áfa-tv.-beli megítélésével kapcsolatban kérdésem: Ki fizeti meg az áfát az alábbi esetben? A külföldi szolgáltatás: folyami hajózás, mely teherfuvarozást teljesít. A szolgáltatás nyújtója: Magyarországon bejegyzett, közösségi adószámmal rendelkező társaság, amelynek a tulajdonában vagy bérletében van a fuvareszköz (hajó), de német hajó lajstromszáma van. A szolgáltatás igénybevevője: EU-tagországbeli adóalany. A fuvareszköz tartósan uniós vizeken van, magyar területre csak évente 1-2 alkalommal hajózik. Jellemzően németországi vizeken állomásozik a hajó. A 2007. és az új 2008. évi Áfa-tv. értelmében a fentiek szerinti paraméterekkel fuvarozó szolgáltató áfa felszámításával, vagy adómentesen (levonási joggal) készíti, készítheti el a számláját a megrendelő részére, aki EU-tagország adóalanya?
Részlet a válaszából: […] ...a termékfuvarozásra speciális, több feltételtől függő[fuvarozás indulási helye, érkezési helye, a fuvarozó és a megrendelő személye(konkrétan, hogy mely országban vették őket adóalanyként nyilvántartásba)] áfaszabályozásvonatkozik, ezért az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. július 17.

Ügynöki jutalék (áfa)

Kérdés: Egy nemzetközi hajózási társaság Magyarországon működő képviselete (belföldi adóalany) Közösségen belül lévő anyacégének szolgáltatását közvetíti. Tevékenysége áfamentes, mert a nemzetközi közlekedéshez kapcsolódik. Kérdésem, hogy az általa szervezett (de az anyacég által teljesített, számlázott) fuvarok utáni, szerződésben rögzített közvetítői, ügynöki jutalék, amit rendszeresen havonta számolnak el a kötött üzletek után a szállítójával, áfaalapot képeznek-e vagy sem?
Részlet a válaszából: […] Az Áfa-tv. 22. § (2) bekezdés b) pontja szerint az adóalapjába beletartoznak a szolgáltatásnyújtás teljesítéséhez járulékosankapcsolódó költségek, így különösen az ügynöki költség. Ennek megfelelően azanyacég szolgáltatásának adóalapjába beszámít a magyar cég...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. június 29.

Folyamatos teljesítés átmeneti szabályai

Kérdés: Társaságunk hajóhelyek bérbeadásával foglalkozik, tevékenységének áfamértéke 2002-ben 12 százalék, 2003-ban 25 százalék. A 2003. évi bérleti díjakat 2002 októberében számlázták, 2003. március 1-jei fizetési határidővel. Mi a teendőnk?
Részlet a válaszából: […] ...a folyamatos teljesítés új fogalmi definíciója, illetve néhány szolgáltatást (például időszakonkénti elszámolású mosodai, ügyvédi, fuvarszolgáltatás) érintő adómérték-változás 2003. január elsejétől hatályos, a jogalkotói szándékkal ellentétes,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. augusztus 14.