Adminisztrációs hibából eredő leltáreltérések

Kérdés: Könyvelésünk felülvizsgálata során megállapítottuk, hogy 2010-2011. években az adminisztrációs hibából eredő leltárhiányokat egyéb ráfordításként, az adminisztrációs hibából eredő leltártöbbleteket pedig rendkívüli bevételként számoltuk el. Milyen módon lehet az elmúlt időszakokat a könyvelésben helyesbíteni? Szükséges-e az ismételt közzététel? Be kell állítani a beszámoló középső oszlopába? Egyáltalán kell-e könyvelni?
Részlet a válaszából: […] ...oszlopában negatív előjelű tétel kerül az egyéb ráfordítás, illetve a rendkívüli bevétel sorba, és ezen két sor különbözete az anyagköltség sorba.)A hibakorrekció végrehajtása eredményeként az adózás előtti eredmény nem változik, tehát a társasági adót...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. március 7.

Leltárkülönbözetek elszámolása

Kérdés: Társaságunknál a leltározás alkalmával az adminisztrációs hibák miatt keletkezett leltárkülönbözetek közül a számítógépes rendszer a többleteket a 98., a hiányokat a 86. számlaosztályba könyveli. Adminisztrációs hiba esetén össze lehet-e vezetni a hiányt és a többletet, mert ez fontos lehet a jövedelemminimum számításánál?
Részlet a válaszából: […] ...ráfordítások, illetve arendkívüli bevételek között kell elszámolni, azok összegével az elszámoltköltséget (vásárolt anyagnál az anyagköltséget), az eladott áruk ráfordításkéntelszámolt beszerzési értékét (áruknál) kell módosítani. A leírtakbólkövetkezően...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. március 5.

Alkatrészek, festékpatronok nyilvántartása

Kérdés: Egy másológépek bérbeadásával, javításával, továbbá fénymásolással foglalkozó társaság rendszeresen vásárol különböző másológép-alkatrészeket és festékpatronokat (a bérbe adott gépekhez is). Hogyan történjen a beszerzési számla könyvelése, ha a beszerzéskor még nem állapítható meg, hogy a vásárolt termékeket a saját gép üzemeltetéséhez (a fénymásolás során), vagy a bérbe adott gépekhez használják fel, vagy áruként értékesítik? Milyen főkönyvi számlára kerül év végén a meglévő készlet?
Részlet a válaszából: […] ...között indokoltkészletre venni. A beszerzést követően a saját és bérbe adott gépekhezfelhasznált alkatrészeket a felhasználáskor anyagköltségként kell elszámolni. Afestékpatronok költségkénti elszámolása előtt tisztázni kell, hogy a bérletidíj fedezetet nyújt-e...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. október 25.

Készlethiány és -többlet elszámolása

Kérdés: Hogyan kell elszámolni az év végi leltározás során az anyagkészletnél megállapított leltárhiányt, leltártöbbletet? A hiánytöbblet oka feltehetően elszámolási hibából ered, mivel például a beszerzés kilogrammban, a felhasználás darabos mennyiségben történik.
Részlet a válaszából: […] ...kiállított bizonylattal valójában a könyvszerinti adatokat a leltározás adataira kell korrigálni, az eltérésekkönyvelése jellemzően az anyagköltség és a készletérték között történik (T 511- K 21-22, illetve T 21-22 – K 511).A kérdésben felhozott példa arra jó,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. augusztus 30.

Adminisztrációs hibából származó többlet

Kérdés: A leltározás során többletként (adminisztrációs hibából származó többlet) fellelt eszközöket milyen értéken kell felvenni a könyvekbe? Az adott tárgyi eszközön leltári szám van, de a könyvekben nem szerepel. Valószínű, hogy a számviteli elszámolás során egy éven belül elhasználódó eszköznek minősítették, az eszközfelelős azonban leltári számmal látta el azt.
Részlet a válaszából: […] ...az üzembe helyezésijegyzőkönyvben dokumentálni kell a várható hasznos élettartamot (ez lehet egyévet meg nem haladó is, akkor anyagköltség, lehet 50, illetve 2006-tól 100 ezerforint alatti beszerzési értékű, akkor a használatbavételkor...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. május 17.