Háztartási méretű kiserőművek többlettermelése

Kérdés: Szíveskedjenek szakmai állásfoglalást adni a háztartási méretű kiserőműveknél (HMKE) többlettermelésként jelentkező, a villamosenergia-hálózatba visszatáplált áram számviteli elszámolásáról. Részletezve: Havi szaldós elszámolás esetén, amennyiben a HMKE-rendszernél a hónapot tekintve többletbetáplálás nem történik – tehát a hálózatból vételezett energia több, mint a HMKE által visszatáplált energia –, az energiaszolgáltató nettó számlát állít ki, a felhasznált energia mennyiségét csökkenti a visszatáplált energia mennyiségével. Az így nettósított számlát cégünk költségként könyveli. Abban az esetben, ha a betáplálás meghaladja a villamos hálózatból vételezett energiát, a szolgáltató csak rendszerhasználati díjat számláz, áramdíjat nem, a többletbetáplálást cégünknek kell a szolgáltató felé számlázni. Az általunk kiállított számlát árbevételként könyveljük. Helyes ez az elszámolás? Ugyanaz a HMKE által termelt energia egyszer költségcsökkentő, máskor árbevétel? Amennyiben számlázunk, terméket vagy szolgáltatást értékesítünk?
Részlet a válaszából: […] ...kell az energia­szolgáltatóval kötött megállapodás módosítását, hogy a módosítás időpontjától a háztartási méretű kiserőmű üzemeltetője külön számlázza a betáplált villamosenergia-mennyiséget a megállapodás szerinti áron az energiaszolgáltató felé,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2023. augusztus 10.

Tájékoztató filmek reklámadó kötelezettsége

Kérdés: Cégünk – részint termékeinket bemutató, részint az egészséges életmód kialakítását segítő, betegtájékoztató, oktató célú – tájékoztató filmjei a gyógyszertárak, bevásárlóközpontok üzletterében elhelyezett monitorokon futnak. A monitorok egy részét a helyiség falán rögzítették, más részüket rögzítés nélküli (mozdítható) állványokon helyezték el. A kérdés az, hogy felmerül-e reklám­adó-kötelezettség az említett esetekben, illetve ha igen, akkor ki minősül a reklámadó alanyának?
Részlet a válaszából: […] ...a gyakorlatban a legtöbbször kétféle konstrukció keretében valósulhat meg. Ha az ingatlan tulajdonosa vagy használója (az üzlethelyiség üzemeltetője) jogosult rendelkezni a reklámok kihelyezéséről, ő tekinthető az adó alanyának. Ha azonban ez a személy olyan...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. február 18.

Üzemeltető vagy a bérlő a reklámadó alanya

Kérdés: Bevásárlóközpontot működtető társaságként reklámfelületeket is bérbe adunk az egyébként tőlünk üzleteket bérlők részére, az ingatlanon belül és kívül. E bérleti szerződés alapján a bérlő jogosult a számára időlegesen átengedett ingatlanfelületeket használni. Emellett a bevásárlóközpont üzemeltetőjeként az üzletek bérlőivel abban is megállapodtunk, hogy hirdetési hozzájárulás fejében a bevásárlóközpont egészére hirdetési és értékesítést ösztönző tevékenységet folytatunk. Ennek keretében a bevásárlóközpont egészére nézve reklámszolgáltatásokat rendelünk meg másoktól, illetve különböző marketingakciókat szervezünk. A reklámra vonatkozó szerződés keretében a bevásárlóközpont egészét reklámozzuk, nem pedig az adott üzletet bérlőt. Ezeket a szerződéseket részben a reklámadótörvény hatálybalépése előtt kötöttük, azokat legfeljebb kisebb mértékben (pl. a reklámozás időtartama tekintetében) módosítottuk. Ezen esetekben ki minősül a reklámadó alanyának, illetve ha üzemeltetőként alanya vagyunk a reklámadónak, akkor mi képezi a reklámadó alapját, figyelemmel arra, hogy a saját létesítményt reklámozzuk?
Részlet a válaszából: […] ...Abban az esetben, ha a bérbe adott ingatlanfelületek fölötti rendelkezési jog nem kizárólag a bérlőt, hanem őt és más személyt (pl. az üzemeltetőt) is megilleti, az ezeken a felületeken megjelenő reklámok közzétevőjének kell tekinteni valamennyi rendelkezni...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. november 12.

Saját reklámfilmek bemutatása különböző fórumokon

Kérdés: A saját termékünket népszerűsítő, saját magunk által legyártatott reklámfilmeket egyrészt lehet látni a televíziós csatornák reklámjaiban, valamint a hirdetésszolgáltatókkal való szerződés alapján bizonyos internetes oldalakon, továbbá azokat mi magunk is feltöltjük a saját Facebook-profilunkra. A kérdés az, hogy ezekben az esetekben milyen fajta reklámadó-kötelezettség valósul meg, és ki minősül a reklámadó alanyának?
Részlet a válaszából: […] ...esetben a megvalósított tényállás vizsgálatától függ.Ha a hirdetők (reklámozók) közvetlenül az internetes felület (weboldal, honlap) üzemeltetőjének adnak megbízást a hirdetésük megjelenítésére, a reklám közzétevőjének az internetes felület üzemeltetője minősül...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. november 12.

Konferenciaszervezés költségei

Kérdés: Az általunk könyvelt cég évek óta szervez 3 napos konferenciát. A részvételi díj tartalmazza a szállás, étkezés díját, valamint az idegenforgalmi adót. 2010. évben a természetbeni juttatás és reprezentáció megítélése miatt tételesen számláztunk. A szállás és az étkezés szorosan kapcsolódik a rendezvényszervezéshez, így 25% áfával növelten számláztunk. Felmerült, hogy az étkezést 18% áfával kellene számláznunk, mert nem szorosan kapcsolódik a konferenciához, és külön téríttetjük meg. Kérem, tájékoztassanak a helyes számlázási módról és az áfakulcsok használatáról, mind a szállás, az étkezés és az idegenforgalmi adó vonatkozásában!
Részlet a válaszából: […] ...szóló 1990. évi C.törvény 30. §-ának (1) bekezdésében foglaltakból, amelyet a 34. §-banmegjelölteknek (így a szálláshelyet üzemeltetőnek) kell beszednie. Ebbőlkövetkezően az idegenforgalmi adó a beszedést végző nyilvántartásában csakátfutó...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. február 24.

Karbantartás vagy felújítás

Kérdés: Szeretnénk pontos, egyértelmű meghatározást kapni arra, mit tekintsünk felújításnak, mit tartsunk beruházásnak.
Részlet a válaszából: […] ...befolyásolja, hogy mekkora, milyen összegű költségráfordítással valósul az meg.Célszerű, ha az azonos vagy hasonló tárgyi eszközöket üzemeltető vállalkozások a minősítő szempontokat közösen alakítják ki és következetesen alkalmazzák.ÉpületfelújításA felújítás...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2002. január 17.